22.3.12

Hunger Games: The Movie





I dette indlæg anmeldte jeg The Hunger Games-triologien - i går så jeg så den længeventede film. Ih, jeg har glædet mig så meget!!! Af en mystisk grund kom jeg til forpremiere - aner ikke hvordan, for bestilte mine billetter et par dage i forvejen og har ikke betalt ekstra eller noget. Nåh, pyt med det, det var jo bare dejligt.

Jeg havde som sagt glædet mig rigtig meget, men har ikke turde forvente noget, da jeg var bange for at blive skuffet. Det blev jeg heldigvis ikke! For det første er filmen ekstremt tro til bogen, hvilket jeg virkelig værdsætter (forfatteren til bogen har faktisk været med til at skrive manuskriptet - god ide). Det havde måske været mest optimalt, hvis der var gået lidt længere tid mellem jeg læste bogen og så filmen, for jeg vidste jo hele tiden, hvad der ville ske. Men det gjorde faktisk ikke noget.

Jeg havde været lidt bekymret for hvordan volden ville udspille sig i filmen. I bogen er den jo meget grafisk og voldsomt beskrevet, og det havde jeg egentlig ikke lyst til at se på film. Heldigvis var det gjort på en rigtig fin måde - man var hele tiden klar over, hvad der skete, uden at det hele var alt for blodigt og ulækkert (det er dog stadig en meget blodig og voldelig film, det skal man lige være forberedt på).

Jeg var faktisk ret imponeret over hvor meget filmen lignede det, jeg havde forestillet mig i mit hoved, da jeg læste bogen - det hele var som jeg havde forestillet mig. Men det betyder vel bare, at forfatteren har været dygtig til at beskrive. Men der er virkelig også nogle ting, som man ikke kan tænke sig til, og det var vildt at se dem på skærmen. Film kan altså noget, som bøger ikke kan.

Filmen var ligeså spændende som bogen, og jeg vil helt bestemt anbefale den! Også til folk som ikke har læst bogen - min kæreste var med, og han elskede også filmen. 2'eren og 3'eren kommer i hhv. 2013 og 2014. Glæder mig allerede :) Afsted med jer til biffen!

5 comments:

  1. Juhuu, min kæreste og jeg skal ind og se den her i eftermiddag. Kommer jeg til at græde, for så gider jeg ikke tage mascara på? :D

    ReplyDelete
  2. Jeg har lukket øjenene og scrollet ned til kommentarfeltet - jeg skal nemlig først se den på lørdag og vil for hver en tid undgå nogen spoilers af alle arter! :D men hold nu op hvor jeg glæder mig!!!
    Den har vidst fået en lidt blandet/ringe kritik af diverse prof. anmeldere og en begrundelserne skulle være, at de har gjort den mere børnevenlig - min største frygt mht. filmen. Håber virkelig de har bibeholdt de dystre og mørke element og ikke sugar-coated drabene og 'jagten' i aranaen. Men vil vende tilbage efter lørdag og læse din anmeldelse ;)

    ReplyDelete
  3. Anne Mette: haha nej du kommer nærmere til at gemme dig bag dine hænder!

    Maja: Forståeligt ;) jeg har faktisk kun læst gode anmeldelser af den? men det er også lige meget, for jeg elskede den, og det kommer du også til, er jeg sikker på!

    ReplyDelete
  4. Okay, jeg gemte mig bag mine hænder, men det var af en helt anden årsag. Syntes altså ikke den var heeeelt i skabet den film, men jeg er også alt for kritisk og svær at imponere :P

    ReplyDelete
  5. Jeg syntes at den mangle detaljer. Såsom hvordan Katniss fik din Mockingjay pin var jo helt forkert. Og da Katniss & Peeta var i grotten, syntes jeg der manglede noget mere. Det var en vigtig del i bogen (efter min mening), og jeg syntes godt de kunne have gjort mere ud af det. Udover det, så er var den jo fantastisk! Dog er bogen bedre, men sådan er det vel altid! :)

    ReplyDelete