19.2.12

The Hunger Games triologien af Suzanne Collins



Nu vil jeg anbefale jer en bogserie som I SKAL læse! Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været så fanget af en bog – måske ikke siden Harry Potter? Og det siger ikke så lidt!

The Hunger Games (bog 1) handler om Katniss Everdeen – en ung kvinde, som bor i Panem, tidligere USA. Historien foregår nemlig i fremtiden. USA er destrueret efter en hel række katastrofer. Landet er blevet genopbygget og er nu delt op i 12 distrikter, som styres af the Capitol, som har et slags diktatur over resten af landet. De 12 disktrikter lever i ekstrem fattigdom, og Katniss tager sig af sin familie ved at jagte ulovligt.

Hvert år bliver der som led i the Capitols undertrykkelse holdt en turnering, der hedder The Hunger Games. 2 børn fra hvert distrikt, 24 i alt, bliver valgt til at dyste til døden. De bliver smidt en i en kæmpe arena, hvor de ikke ved hvilke onder der bliver smidt deres vej, og så gælder det ellers bare om at overleve – Last man standing er vinderen. Alt dette bliver filmet og vist på fjernsyn til underholdning for The Capitol. Da Katniss elskede lillesøster bliver valgt fra deres distrikt, træder Katniss mod sin sunde fornuft til og ofrer sig.

Men det hele er ikke bare en kamp mellem det gode og det onde og liv og død – det handler også om ung kærlighed og de forvirrende følelser man har som teenager.

Det jeg så godt kunne lide ved disse bøger er at ideen er så original. Jeg har virkelig aldrig læst noget lignende (nok fordi ideen om Hunger Games er virkelig syg). Den er virkelig spændende. Historien fortsætter i de to efterfølgende bøger, og de er bestemt også gode, selvom jeg helt klart bedst ku’ lide 1’eren.  Jeg læste alle tre på ca. 2 uger.

Bøgerne er så gode, at de er i gang med at blive filmatiserede. Behøver jeg fortælle jer, at jeg glæder mig helt SINDSSYGT til at se den?!? I kan se alle tre trailers HER. Så kan I jo lige få et billede på alt det jeg har skrevet :) Jeg håber, at I læser dem!

7 comments:

  1. Ih jeg har reserveret dem på biblioteket, men der er så laaang ventetid, og jeg vil bare gerne læse dem nu.
    frkforsom.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. De er SÅ gode! :D
    I starten var jeg lidt af den opfattelse, at det nok ikke var noget for mig, mere noget for de yngre læsere og jeg var sgu lidt træt af alt den hype omkring YA-bøger, men hold nu op hvor blev jeg bare grebet af de bøger der! :)

    ReplyDelete
  3. frkforsom: køb dem!!! det er billigt nok på amazon :)

    Maja: jeg havde det på præcis samme måde!! så godt.

    ReplyDelete
  4. Hvor har du fået fat på din lejlighed henne?

    ReplyDelete
  5. Tusind tak for anmeldelsen, jeg har længe overvejet at læse dem, men det vil jeg helt sikkert gøre nu!

    ReplyDelete
  6. Anonym: gennem en veninde.
    Anonym 2: skynd dig i gang!! :)

    ReplyDelete
  7. Faktisk er de heller ikke vanvittig dyre på CDON. Vist nok omkring 200 kr. for dem alle tre. Men de skal helt sikkert læses, de er helt fantastiske :)

    ReplyDelete